• Landsmødeweekend i hashtaggets tegn

    Det har været store landsmødeweekend i dagene 20. og 21. september 2014, hvor tre partier: Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialdemokratiet havde trommet medlemmerne sammen til årsmøder. Som bekendt er der milevid forskel på de tre partier i politisk forstand, og deres tilgang til kommunikationen på de sociale medier i forbindelse med årsmøderne er også meget forskellige.

  • Same same … but different – 2014

    Der er kun få uger til Folketinget åbner for alvor, og samtidig er der mindre end et år til næste Folketingsvalg. Dermed er det blevet tid til igen at kigge nærmere på partiernes tilstedeværelse på Internettet, dvs. deres hjemmesider og brug af sociale medier.

  • Exit @Vestager – Enter @BennyEngelbrech

    Med den radikale Margrethe Vestagers exit fra regeringen er det blevet tid til endnu en regeringsrokade. Det Radikale Venstres nye partileder, Morten Østergaard, bliver økonomi- og indenrigsminister, mens Socialdemokraten Benny Engelbrecht bliver ny skatteminister.

  • Det lille attentat på rosen

    Socialdemokratiske kampagnefolk har i de seneste dage gennemført noget, der ligner et lille attentat på en del af partiets visuelle identitet: Rosen. Hvor den normalt er hvid, er den i dag falmet, kedelig og grå. Anslaget er meget iøjnefaldende på det grafiske materiale, som partiet har lagt på de sociale medier og Internettet de seneste dage.

  • Messerschmidt vandt valget på de sociale medier

    Morten Messerschmidt hev en kæmpesejr hjem ved valget 25. maj 2014, hvor han med et rekordstort antal personlige stemmer sikrede Dansk Folkeparti fire mandater til Europa-Parlamentet. Sejren blev funderet på Messerschmidts aktive og vedholdende indsats på de sociale medier, hvor han i modsætning til de fleste andre kandidater fik gjort diskussionen om EU og Danmarks rolle relevant for sine følgere på Facebook. På Twitter skar han sig igennem den mediemur, som politikere i Europa-Parlamentet altid har kæmpet med fjernt fra Danmark. Det var ikke altid kønt og nogle gange ligefrem brutalt, men effektivt og succesfuldt var det så afgjort.

  • Bendtsen klarede paragrafferne

    Bendt Bendtsen fastholdt det enlige konservative mandat ved Europa-Parlamentsvalget. Selvom valgresultatet var en tilbagegang i forhold til valget i 2009, nærmer det sig en fin konservativ sejr, hvor de sociale medier spillede en central rolle.

  • Radikalt smertensbarn

    5 års ørkenvandring sluttede for det Radikale Venstre ved valget 25. maj, da de fik svunget sig op til et mandat, som sendte Morten Helveg Petersen til Europa-Parlamentet. Altså radikal succes. Men det Radikale Venstre var samtidig valgkampens digitale smertensbarn. Det var tydeligt, at de gerne ville, men også at de ikke helt formåede at løfte opgaven på de sociale medier.

  • Usynlig Folkebevægelse

    Folkebevægelsen mod EU med Rina Ronja Kari i spidsen havde et svært udgangspunkt for valgkampen på de sociale medier op til Europa-Parlamentsvalget 25. maj 2014. Folkebevægelsen er stort set usynlig på den daglige politiske scene i Danmark, hvor der sjældent diskuteres EU uden indenrigspolitiske undertoner. Opgaven blev ikke nemmere af, at der ligger fem år imellem valgene til Europa-Parlamentet, hvilket betød at bevægelsens 20 kandidater var ukendte for brede dele af befolkningen.

  • Kampagne uden retning

    Socialdemokraterne leverede den mest besynderlige digitale valgkamp i parties nyere historie. Partiet mistede et mandat i Europa-Parlamentet, men det kan ikke nødvendigvis tilskrives den digitale valgkamp. Tabet bunder formentlig i en generel vigende vælgeropbakning og det forhold, at partiet åbenlyst var i splid med sig selv på en række politiske spørgsmål, såsom fri bevægelighed, arbejdsmarkedsforhold som for eksempel kædeansvar, og velfærdsydelser som eksempelvis børnechecken.

  • Dagens søjlediagram: Lars Løkke Rasmussen og de andre på Facebook

    Dagens søjlediagram: Lars Løkke Rasmussen og de andre på Facebook

    Der er meget snak om Lars Løkke Rasmussen i dag, så lige et søjlediagram, som måske kan sige noget om betydningen af, om Lars Løkke Rasmussen er formand for Venstre eller ej. I hvert fald for Venstres tilstedeværelse og synlighed på Facebook.