Det lille attentat på rosen

Socialdemokratiske kampagnefolk har i de seneste dage gennemført noget, der ligner et lille attentat på en del af partiets visuelle identitet: Rosen. Hvor den normalt er hvid, er den i dag falmet, kedelig og grå. Anslaget er meget iøjnefaldende på det grafiske materiale, som partiet har lagt på de sociale medier og Internettet de seneste dage.

Og det er faktisk lidt synd for partiet, som i den senere tid har leveret deres politiske budskaber i en ny og skarpere indpakning. Det meste er lykkedes meget fint for Socialdemokraterne, men den falmede rose giver projektet en kikset fremtoning.

Der er formentlig tale om en banal fejl, hvor man er kommet til at benytte en CMYK-udgave af rosen, hvor man burde have brugt en RGB-udgave. Det er en dum fejl, men det ville ikke være første gang i verdenshistorien, at det skete.

Det mest spektakulære er nok, at ingen i partiet tilsyneladende har bemærket det. Det grafiske materiale, herunder bannere, kampagnewebsitet www.dagpengefakta.dk og den videospot der ledsagede dagens sundhedsudspil, må have været forbi en lang række grafikere, kampagne- og tillidsfolk samt folkevalgte politikere til gennemsyn og godkendelse, inden det blev sendt i omløb.

Havde det bare været en stavefejl eller to kunne det afskrives som ærlige fejl, men når sjusk og ligegyldighed rammer partiets visuelle identitet nærmer det sig et visuelt attentat.

Herunder ses Socialdemokraternes video “Vi vil give danskerne kræftbehandling i verdensklasse”, hvor logoet anvendes i udtoningen.

Opdatering 22. august 2014
Christian Sophus Ehlers (på Twitter) var så venlig at finde linket til Socialdemokraternes designmanual 2011 og den skal du ikke snydes for. Den kan du hente som PDF-fil her. Som det fremgår af manualens side 5 skal rosen, der benyttes udenfor valgkamp, være hvid. Den korrekte anvendelse ses herunder.