-
Det er næsten som juleaften … næsten
Der er interessante tal at hente i årets rapport fra DR Medieforskning om medieudviklingen i Danmark. Eksempelvis viser rapporten, at fjernsynet (stadig) var det største medie i valgkampen, men at nettet inkl. sociale medier var størst blandt de unge. Altså dem fra 18 til 29 år.
-
Dansk Folkeparti savner digital kant og følgere
Så er der endnu en gang tegn, tal og grafer fra valgkampen, og denne gang handler det om Dansk Folkepartis kandidater på Facebook 5. januar 2015. Partiet, der ligger lunt i meningsmålinger, nyder ikke samme opbakning på Facebook, hvor det kun bliver til 176.392 følgere. Og af dem, står Pia Kjærsgaard for næsten halvdelen.
-
Valgkamp ved enhver given anledning?
Den daglige graf. I går kiggede jeg Helle Thorning-Schmidts seneste statusopdateringer på Facebook igennem, og da slog det mig, at de faldt med en større frekvens end det normalt sker på statsministerens Facebookside. Siden nytår har hun således postet en statusopdatering hver anden dag. Det kan være en enlig svale, men det kan også være en stille optakt til valgkamp på Facebook.
-
Et trin på stigen
Mikrodonationer har set dagens lys i den danske valgkamp, hvor en række kandidater fra Liberal Alliance har taget metoden i brug. Og selvom mikrodonationer formentlig kun kommer til at bidrage med småpenge i kampagnebudgetterne, kan de alligevel komme til at spille en vigtig rolle i forholdet mellem vælgerne og kandidaterne.
-
Fra egne rækker
Så er der tegn, tal og grafer fra valgkampen, og i denne omgang har jeg fokus på Enhedslistens kandidater på Facebook 4. januar 2015. Selvom meningsmålingerne jævnligt spår Enhedslisten et godt valg i 2015, ligner partiet ikke en alvorlig udfordring på Facebook. Her er partiet præget af fravær og inaktivitet blandt kandidaterne, men samtidig er det også i partiets egne rækker, at man kan skimte en vej ud af stilstanden.
-
Partierne på Facebook: Inde eller ude?
Årsskiftet og folketingsvalget nærmer sig med hastige skridt, og det er derfor blevet tid til en kort status på partierne på Facebook, hvor der er store bevægelser for tiden. Siden december 2013 har Folketingets partier været i stand til at tiltrække 88.013 nye følgere på Facebook, og ser man udviklingen siden folketingsvalget i 2011, er det blevet til 184.188 nye følgere for partierne.
-
Et juleeventyr
– Eller historien om det år, hvor Lars Løkke Rasmussen stjal julen på de sociale medier fra sin socialdemokratiske modkandidat, Helle Thorning-Schmidt.
-
Optakt til folketingsvalg
Folketingsvalget 2015 nærmer hastigt. Partierne er efterhånden kørt i stilling, og en lang række kandidater har været i gang i lang tid. Men for en stor gruppe kandidater er valgkampen først ved at begynde, og de får travlt, for deres netværk på Facebook er ikke noget at prale af. Og kun knap halvdelen har fundet vej til Twitter, uden at de der gør det store væsen ud af sig.
-
Det bliver en lang affære
Valgkampen frem til et kommende folketingsvalg er og bliver en langstrakt affære. Mindst siden januar 2014 har man på Facebook og Twitter kunne følge kandidaternes anstrengelser for, at få klistret valgplakater, trykt foldere og samlet frivillige til kampagnerne. Og i dag gjorde Astrid Haug, over på Twitter, opmærksom på, at Dan Jørgensen havde lagt sin første valgvideo på YouTube. Og det er rigtigt nok. I går, 23. oktober 2014, lagde Socialdemokratiet de første 20 valgvideoer på til folketingsvalget i 2015.
-
For fremtiden …
Man kan sagtens finde digitale skønhedsfejl ved Venstres landsmøde, der blev holdt 4. og 5. september 2014, men efter weekendens landsmøde i Herning må det være klart for enhver, at Venstre har taget ejerskab over deres egen digitale historie og fortælling. Og for Venstre peger det godt ind i den kommende valgkamp.