• Margrete Auken slog til

    Socialistisk Folkeparti holdt skindet på næsen ved #ep14dk. Selv om partiet tabte et mandat, beholdt det trods alt et, selvom det i lang tid så mere end tvivlsomt ud for SF. Det er i høj grad spidskandidaten Margrete Aukens fortjeneste. Hun leverede en solid valgkamp, også på de sociale medier Facebook og Twitter.

  • Påklistret klovneri

    Liberal Alliance leverede valgkampens dårligste digitale indsats. Spidskandidaten Christina Egelund fungerede ikke, hverken på Facebook eller Twitter. Det ville imidlertid være forkert at tilskrive Egelund hele fiaskoen. Liberal Alliance ventede alt for længe med at få deres kandidater kørt i stilling på Facebook, og partiets indsats kan bedst betegnes som halvhjertet og ufokuseret. Man kunne næsten få den idé, at partiet slet ikke ønskede at bruge kræfter på parlamentsvalgkampen.

  • Sammenbruddet

    Hvis man skulle finde ét ord, som kunne opsummere Venstres kampagne på de sociale medier op til parlamentsvalget, ville det mest dækkende være sammenbrud. Og det ville i øvrigt være dækkende for hele Venstres valgkamp.

  • En ualmindelig valgkamp

    Efterhånden er der kun få dage til bage, til at du skal sætte dit kryds ved Europa-Parlamentsvalget og folkeafstemningen om patentdomstolen. Eller måske er du en af dem, som allerede har brevstemt. I hvert fald stemmer du, og du ved allerede, hvem du skal have din stemme. Du følger også din ønskede kandidat på et eller flere af sociale medier; næsten helt sikkert på Facebook, formentlig på Twitter, og måske på Instagram. Nogle få vil følge med på Snapchat og Tinder. Det er selvfølgelig gætværk, men hvis du læser med på denne blog, er der en vis sandsynlighed for, at…

  • And the winner is ….

    @MargreteAuken er en newsjacker. Sådan er det bare. Sidste lørdag benyttede hun sin rolle som kommentator til Eurovision Song Contest i Københavns Musikteater til at sætte underholdningen ind i en politisk ramme. Således også på Twitter. Margrete Auken havde heldigvis, og måske på trods af alt, humoren i behold, så det blev ikke én lang og pinlig tåkrummende affære, hvor konteksten kollapsede, og hendes udsagn virkede ude af synk med virkeligheden.

  • Blodig kamp om pladserne

    Spiller de sociale medier en betydning i valgkampen i Danmark? Kan de afgøre valg? Hvad betyder de for forholdet til vælgerne? Det er et tilbagevendende problemfelt, der dukker op, når man taler om sociale mediers rolle i valgkampe i flerpartisystemer som det danske. Og ofte lyder svaret – i værste fald – at sociale medier ingen betydning har – eller i bedste, at betydningen er marginal.

  • Valgkampen spidser til

    Der er kun få uger til EU Parlamentsvalget, og valgkampen er ved at bevæge sig ind i den afgørende fase, hvor det handler om at forarbejdet skal omsættes til momentum frem til selve valgdagen. Og kampen på sociale medier skal i den grad understøtte dette.

  • Plakatnat 2014

    I nat blev der hængt valgplakater op rundt omkring i Danmark til det kommende Europa-Parlamentsvalg, og som sædvanlig gik det ikke stille for sig. Flere steder resulterede natten i de rituelle skænderier om starttidspunkter og ophængningssteder.

  • Lyspunkter i kedsommelig valgkamp

    Valgkampen til parlamentsvalget 25. maj 2014 har i den forløbne uge ikke budt på de store overraskelser på de sociale medier. Tværtimod har den været en smule halvkedelig og noget af en forudsigelig affære, hvor det mest ‘spektakulære’ har været nogle kandidaters palaver om mulige udeladelsessynder.

  • Fuldt hus for de radikale på Twitter

    I dag kom kulturminister Marianne Jelved på Twitter, og dermed er alle det Radikale Venstres folketingsmedlemmer på Twitter. Det er ikke nogen overraskelse i sig selv, at de radikale er det parti der først får alle folketingsmedlemmer på Twitter, for hvis man bare det mindste aktiv på Twitter, fx følger hashtagget #dkpol, vil man ofte se aktive radikale politikere der.