• Danskernes brug af nyhedsmedier 2016

    Vi vil ikke have skræddersyet nyheder på Facebook. Og vi er heller ikke glade for tanken om, at sociale mediers algoritmer fjerner synspunkter, der kan udfordre vores egne. Det er et par af de resultater, som man læse i undersøgelsen Danskernes brug af nyhedsmedier 2016, der udkom 23. februar 2017.

  • Building Global Community

    16. februar 2017 kom Mark Zuckerbergs længe ventede nye visioner for Facebook, med titlen Building Global Community. Her kan du læse om en lang række kommende ændringer af Facebook, der tilsyneladende skal pakkes snart i flere rum og hastigheder ved hjælp af øget brugerkontrol, en demokratisk proces i stor skala og kunstig intelligens (AI), der altsammen skal reflektere lokale kulturelle værdier og normer, politiske forhold, og samtidig skal respektere lokale love.

  • Skolevalg 2017: Blå ungdom på Facebook

    Kortere skoledage, aktiv dødshjælp, gratis psykologhjælp, fri hash, hårde straffe og kødfrie dage har været blandt de mange temaer, der har været i spil til årets skolevalg, der afgøres i morgen, 2. februar. Efter et par ugers valgkamp skal landets skoleelever sætte deres kryds ved et af de ungdomspartier, hvis moderparti er opstillingsberettiget til det kommende folketingsvalg.

  • Danskerne og Facebook 2016

    Forleden var jeg i gang med en gennemgang af sociale medier i Danmark. I den forbindelse havde jeg brug for friske tal på brugen af Facebook, men i stedet for at anvende eksisterende surveys, blev jeg kraftigt inspireret af Lars Damgaard Nielsens tidligere sammenligninger af antallet af brugere på Facebook med Danmarks Statistiks tal for den danske befolkning. Metoden er enkel, men effektiv. Resultatet var både som forventet og noget overraskende.

  • På vej mod et nyt Folketing

    Når det nyvalgte Folketing træder sammen tirsdag 6. oktober 2015 er det med den største andel af medlemmerne på Facebook nogensinde. Hele 177 af Folketingets 179 medlemmer er på Facebook, hvilket svarer til at 98,9 procent af Tingets medlemmer anvender mediet.

  • Tosserier

    De seneste par uger af valgkampen har været ualmindelig skør og resultatet er ved at manifestere sig, som store tab af følgere hos en række kandidater hos Venstre og Socialdemokratiet. Udover tabet af følgere, får det de involverede kandidater til at fremstå, som digitalt inkompetente. Det skader dermed både partiernes samlede rækkevidde og image i valgkampen.

  • Blå er størst blandt de unges partier

    De daglige grafer handler om ungdomspartierne på Facebook. De er interessante af flere årsager, men de to væsentligste er, at der afholdes ‪#‎skolevalg‬ for tiden, hvor ungdomspartierne er stand ind for partierne i Folketinget, og så er der naturligvis den igangværende valgkamp, hvor ungdomspartierne er storleverandører af aktivister til både online og offline valgkampagner.

  • Små hop på stedet

    Det Radikale Venstre er et bemærkelsesværdigt parti, når det drejer sig om brugen af sociale medier. Lige så ofte, partiet er på den digitale forkant, lige så ofte virker det som om, de radikale gør, hvad de kan for at undgå at møde vælgerne på deres foretrukne platform, Facebook. Og det sender partiet nedad i rækkevidde og engagement.

  • Det er næsten som juleaften … næsten

    Der er interessante tal at hente i årets rapport fra DR Medieforskning om medieudviklingen i Danmark. Eksempelvis viser rapporten, at fjernsynet (stadig) var det største medie i valgkampen, men at nettet inkl. sociale medier var størst blandt de unge. Altså dem fra 18 til 29 år.

  • Dansk Folkeparti savner digital kant og følgere

    Så er der endnu en gang tegn, tal og grafer fra valgkampen, og denne gang handler det om Dansk Folkepartis kandidater på Facebook 5. januar 2015. Partiet, der ligger lunt i meningsmålinger, nyder ikke samme opbakning på Facebook, hvor det kun bliver til 176.392 følgere. Og af dem, står Pia Kjærsgaard for næsten halvdelen.