Skolevalg 2017: Blå ungdom på Facebook

Kortere skoledage, aktiv dødshjælp, gratis psykologhjælp, fri hash, hårde straffe og kødfrie dage har været blandt de mange temaer, der har været i spil til årets skolevalg, der afgøres i morgen, 2. februar. Efter et par ugers valgkamp skal landets skoleelever sætte deres kryds ved et af de ungdomspartier, hvis moderparti er opstillingsberettiget til det kommende folketingsvalg.

Valget er naturligvis interessant som en demokratisk øvelse, men ungdomspartierne har også forsøgt at engagere vælgerne på sociale medier.

Her er er alt, lige fra mobilisering, rekruttering og laddering, og hvad det indebærer af invitationer til ungdomspartiernes lokale møder, nationale generalforsamlinger samt opfordringer til mikrodonationer, blevet bragt i spil.

De unge partisoldater er også blevet godt hjulpet af partiledere og folketingsmedlemmer, der bl.a. har bidraget til valgvideoer og valgmøder. Eksempelvis har Alternativets Uffe Elbæk pushet hashtagget #StemGrånt, mens Anders Samuelsen fra Liberal Alliance har leveret sin klassiske signaturoptræden, Bottleflip, som det ses på videoen herunder. Om det så flytter noget eller nogen, må tiden vise.

Valgkamp på Facebook
Ikke overraskende er en stor del af valgkampen foregået på Facebook. En meget stor andel af den danske ungdom er aktiv på netop Facebook, og allerede inden valgudskrivelsen havde ungdomspartierne mange følgere her. Og det er blevet til en del flere følgere de seneste 14 dage: 3.916 nye for at være præcis. Og dermed er ungdomspartiernes samlede antal følgere nået op på tilsammen 102.245 følgere.

Det er imidlertid ikke så overraskende, at det stadig er Liberal Alliances Ungdom, LAU, Venstres Ungdom, VU, og Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, DSU, der er de største ungdomspartier på Facebook. Fordelingen ses af søjlediagrammet herunder.

Og det er heller ikke så overraskende, at flertallet af ungdomspartiernes følgere på Facebook hælder til blå blok. Det ligger både i tråd med tidligere resultater for skolevalg og med tidligere opgørelser af følgere på Facebook.

Radikal Ungdom
Hvad der er en lille smule overraskende er, at Radikal Ungdom ser ud til at have været bedst til at få samlet nye følgere på Facebook. Radikal Ungdom er langt fra det største ungdomsparti på Facebook, men øjensynligt har de unge radikale formået at komme udover rampen med deres valgkampagne.

De unge radikale har fået mere end 1.300 nye følgere på 14 dages kampagne, hvilket er betragteligt flere end Liberal Alliances Ungdom, der fik knap 900 nye følgere, og Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, der fik over 500 følgere. Det må siges, at været godt skuldret. Fordelingen af nye følgere ses på søjlediagrammet herunder.

De nye ungdomspartier
Valgkampen i forbindelse med skolevalget har budt på to nye partier, Nye Borgerliges Ungdom og Alternativets Unge, og de ser ud til at have klaret sig meget forskelligt.

Der har således ikke været meget at hente for Nye Borgerliges Ungdom, i hvert fald ikke når man ser på tilslutningen på Facebook. Ungdomspartiet har kun hentet 52 nye følgere i løbet af de seneste 14 dage, og med 978 følgere ligger partiet et pænt stykke under de andre ungdomspartiers tilslutning. Den lave tilslutning skal måske ses i lyset af at partiet er forholdsvist nyt, og at moderpartiet, som det eneste, ikke er repræsenteret i Folketinget.

Anderledes ser det ud for Alternativets Unge, der har fået 237 nye følgere i løbet af valgkampen. Og selvom det ikke lyder af meget, så skal det ligges oven i de mange følgere, som ungdomspartiet havde opbygget allerede inden statsminister Lars Løkke Rasmussen udskrev valget.

På sin vis er Alternativets Unge lidt af en overraskelse. Kimen til partiet blev nok lagt allerede i juni 2015, men i betragtning af at ungdomspartiet først holdt sin stiftende generalforsamling 10. december 2016 er man nået langt, og knap 5.000 følgere på Facebook ikke at kimse af.

Spørgsmålet er, om partiet kan konvertere nogle af følgerne til aktive medlemmer. Men det gælder vist for alle ungdomspartierne.