Analog i KBH

SF København leverer valgkampens første eksempel på et parti, som ikke har forstået de grundlæggende spilleregler på Facebook og som ikke har styr på, hvordan man håndterer en digital platform.

SF København har indrykket en nydelig annonce i dagens MetroXpress. Her møder man Sisse Marie, Ninna, Ayfer og Klaus. Baggrunden er rød og der er et partilogo på i højre sides bund og to internetadresser i venstre side. En til SF Københavns hjemmeside, www.sfkbh.dk og til SF København på Facebook. Hertil er alt fint. Og så ikke længere, for når man går ind på både partiets Facebook profil og hjemmeside, så er det galt. Rigtigt galt.

Facebook
Lad mig begynde med det værste først: Partiets Facebook profil. Når man kommer ind på siden kan man se, at der er tale om en kvinde, der pt. har 293 venner og at hun bor i Nansensgade 67, København.

Ja, du har gættet rigtigt. SF København har valgt, at benytte sig af en personlig profil til partiets aktiviteter. Og det må man ikke jvf. Facebooks regelsæt. Når der er tale om et parti eller organisation, så skal man benytte en Facebook side.

Hvis jeg var SF’er med ansvar for den del, så ville jeg, så snart mine røde øre havde lagt sig, skynde mig, at konvertere profilen til en side. Inden valgkampen for alvor sætter ind eller nogen får den idé, at anmelde profilen til Facebook. Havde det været senere i valgkampen, så kunne partiet have stået med en masse spildt arbejde og tabt troværdighed. Lige nu er det bare pinligt.

sfkbh.dk
SF Københavns hjemmeside er det andet eksempel på, hvor galt det kan gå. Når man får tastet adressen, www.sfkbh.dk ind i browseren kommer man fint frem til siden, hvor man bliver gjort opmærksom på, at siden benytter cookies og at man skal acceptere brugen. Men når man gør det, så ender man på www.sf.dk.

Når man får navigeret tilbage til sfkbh.dk, så kan man så begynde at lede efter kandidaterne. De er samlet på en side, hvor de på bedste tryksagsmaner er sat op med noget, der minder om pasfotos med rød baggrund. Ikke et eneste af dem er klikbart og man bliver ikke klogere på, hvem de enkelte kandidater er eller hvad de vil. Og det er bare ikke godt nok.

Det er en lidt trist konstatering, men det giver ikke megen mening, at foretage yderligere analyse af hverken www.sfkbh.dk eller www.facebook.com/sfkbh, for begge dele er så forfejlet i deres udgangspunkt, at de ikke er en valgkamp værdig.

Havde det bare handlet om, at en enkelt, lokal kandidat havde lavet fejl som disse, havde det bare været ærgerligt. Men her handler det om et partis digitale platform, i valgkampen i landets største by.

Hvis og når partiet får fixet problemerne, vil jeg vende tilbage og se, hvad man så kan bruge SF i København til. Digitalt

*18. 9. 13, kl. 10.12: Der var røget et “det” ud af tekstens øverste del, “Facebook profil og hjemmeside, så er det galt. Rigtigt galt.”. Og det går jo ikke.