28. februar 2017 havde jeg fornøjelsen af, at deltage P1 Eftermiddag for at snakke om verdens ledere på Facebook. Anledningen var udgivelsen af undersøgelsen World Leaders on Facebook 2017, som Burson-Marsteller har stået for.
Undersøgelsen, der giver et fint helikopterperspektiv på brugen af Facebook, viser at det sociale medie er blevet den fortrukne platform for verdens ledere både til valgkampsbrug og når de skal engagere deres befolkninger.
Den er en fin gennemgang af, hvem der har flest følgere (= Modi i Indien og Trump i USA), hvilke opslag der har givet det bedste engagement, og hvad verdens ledere bruger deres tilstedeværelse på Facebook til.
Undersøgelsen er interessant læsning om, hvordan Facebook bruges til personlig selvfremstilling, samtidig med at de fleste benytter social media teams til at tage sig af produktionen. Operationen går oftest ud på, at politikernes menneskelige og “private” sider vises frem.
Det handler naturligvis om forholdet mellem autenticitet, det personlige og selvfremstilling, og man skal ikke gøre sig mange illusioner om, at når Facebook bruges til at tage os med backstage, så sker det i et helt bevidst forsøg på at frame politikere bedst muligt, så deres følgere kan relatere sig til dem.
I den forbindelse er det værd at nævne, at statsminister Lars Løkke Rasmussen, Venstre, og udenrigsminister Anders Samuelsen, Liberal Alliance, fremhæves som positive eksempler på ledere, der selv står for deres Facebooksider. Et kuriøst eksempel fra undersøgelsen er benovelsen over Samuelsens bottle-flip evner … som ses herunder.
Du finder undersøgelsen World Leaders on Facebook 2017 hos Burson-Marstellers.