For fremtiden …

Man kan sagtens finde digitale skønhedsfejl ved Venstres landsmøde, der blev holdt 4. og 5. september 2014, men efter weekendens landsmøde i Herning må det være klart for enhver, at Venstre har taget ejerskab over deres egen digitale historie og fortælling. Og for Venstre peger det godt ind i den kommende valgkamp.

Dermed ikke sagt, at alt forløb perfekt for Venstre: Der var bøvl med noget Java, og der var noget CSS, som drillede ældre browsere på partiets nye website, lydsiden på YouTube-udgaven af Lars Løkke Rasmussens landsmødetale er skidt. Og man kan sagtens diskutere, om partiets fordeling af posts på sociale medier, som Facebook og Twitter, var optimal. Og om indholdet af statusopdateringerne alle var lige relevante. Og om og hvor stor fejl en fejl det er, at Venstre endnu ikke er på Instagram.

Men de diskussioner kommer let til at, at handle om skønhedsfejl, og kommer i virkeligheden til at skygge for, at den totaloplevelse, som Venstre leverede, var en opvisning i, hvordan man med en velkoordineret og sammenhængende digital indsats skaber momentum og rammer danskerne på de sociale medier, samtidig med, at man ikke bare spiller ind i nyhedsmediernes medielogik, men på det nærmeste overtager den.

Det var i høj grad tilfældet med den livestream, som Venstre serverede, for den ramte både brugerne på deres eget website, men den flød også ud til de besøgende på bl.a. jp.dk og politiko.dk, hvor den var pakket ind i Venstres logo og hashtagget #vlm14. Og samme livestream nåede også frem til seerne på DR2 og TV2 News, bare uden logo og hashtag.

Det var ikke kun med livestreamen, at partiet viste, at man hverken overlod det til tilfældighederne, eller til andre, at styre, hvordan historien om partiets landsmøde blev fortalt. Således leverede Venstre et fint eksempel på, hvordan man kan benytte Storify til at lade andre fortælle historien, mens det i virkeligheden var partiet der indsamlede og udvalgte det tweets, som partiet synes var passende på beskrivelsen af landsmødet. Og partiet sørgede da også for, at formidle både lørdagens og søndagens udgaver af Storify til følgere på både Twitter og Facebook. Det var solidt og struktureret arbejde, og så vidt jeg kan finde frem til, så er Venstre det første parti, som så systematisk har anvendt Storify til historiefortællingen.

Og så benyttede Venstre landsmødet til, at lancerer et nyt responsivt website, hvor der har været skarpt fokus på mobilenheder i udviklingen. Og det er ikke så tosset, naturligvis fordi en stigende del af trafikken kommer til at være mobilbaseret, men også fordi selve landsmødet var en god anledning til at brede websitet ud til at større publikum og give det luft under vingerne.

Live streaming #vlm14
Venstres livestream fra landsmødet var ganske enkelt enestående og superprofessionelt udført, hvor optagelserne blev udført fra flere forskellige faste kamerapositioner, med forskellige vinkler, og fra kameraer, der befandt sig på gulvet blandt deltagerne. Der blev klippet mellem den action, der foregik på og omkring talerstolen til reaktionerne blandt tilhørerne på landsmødet. Det spil blev brugt yderst effektivt da Lars Løkke Rasmussen holdt sin landsmødetale. I løbet af den ”fraveg” Venstreformanden sit manuskript og talerstolen, for at kunne bevæge sig mere frit og dynamisk rundt i salen, mens han fortsatte sin tale. Det var måske ikke nyt, men det var effektivt.

En anden meget veludført komponent i livestreamen fra landsmødet var scenografien. På intet tidspunkt stod taleren alene på talerstolen, for bag talerne blev der dannet et bagtæppe af Venstremedlemmer, som sad og lyttede med. Indimellem blev der skiftet rundt blandt de medvirkende i bagtæppet, så det kom til at virke dynamisk. Samtidig gav det Venstre mulighed for, at skifte budskaber, bl.a. i sammensætningen af de medvirkende så de afspejlede både forskellighed i køn og alder, og ved at sende folk med T-shirts med et påtrykt ”VENSTRE FOR FREMTIDEN” ind blandt de medvirkende. Billederne var fyldt med Venstresymbolik, og især brugen af de blå keystraps var genialt.

Venstres største genistreg var dog, at partiet fik distribueret sin livestream inklusive logo og hashtag #vlm14 til bl.a. JyllandsPosten og Berlingskes nye politiske website Politiko.dk, samt til både DR2 og TV2 News, dog uden Venstre logo og hashtag. Ikke at det gjorde den store forskel, for selv uden logo og hashtag, var Venstres scenografi på partiets landsmøde ganske enkel spektakulær. Men netop distributionen udgør samtidig et problem, for selvom det kan være fordelagtigt og økonomisk for nyhedsmedierne at anvende livestreams som Venstres, er man nødt til at være meget bevidste om, hvilke signaler der sender til seerne.

På sin vis havde det været mest korrekt, hvis tv-stationerne havde deklareret, at det var Venstres livestream man udsendte. Tjekkede man ind på en af tv-stationerne i løbet af weekenden, måtte man opleve udsendelserne som selvstændige produktioner, som tv-stationerne havde under fuld journalistisk kontrol. Paradoksalt nok, var det tvivlsspørgsmål ikke-eksisterende for JyllandsPosten og Berlingske, hvor Venstres logo var tydeligt synligt.

Herunder ses et par billeder fra Venstres livestream

En af de ting, som dog gik galt for Venstre, var det efterfølgende upload til YouTube. Endnu er det kun Lars Løkke Rasmussens landsmødetale, der er lagt ud, men lydkvaliteten er så elendig, at det næsten ikke er til at holde ud at høre på. Forhåbentlig får Venstre lagt en bedre version op.

Herunder ses Lars Løkke Rasmussens tale ved Venstres Landsmøde.

#vlm14
instagramvlm14Venstre havde valgt, at benytte hashtagget #vlm14 til at samle strømmen på de sociale medier ved landsmødet. Og umiddelbart var det et nærliggende valg, da hashtagget #vlm14 både er enkelt og, frem for alt, kort. Det er væsentligt, når man både skal have en entydig strøm, give plads til andet indhold og anvende flere tags, i dette tilfælde #dkpol.

Brugen af #vlm14 var – imidlertid – ikke helt uproblematisk, for det hashtagget havde allerede været anvendt i forbindelse med London Marathon. Forklaringen er enkel: Løbet er sponsoreret af Virgin, som har fået sit navn (og forbogstav) koblet på. Virgin London Marathon 2014 = #vlm14. Heldigvis for Venstre var det et stykke tid siden løbet blev afholdt, men det satte alligevel et mindre præg på brugen af tagget. Især på Instagram, som det fremgår af eksemplet til højre.

Facebook
Venstre fik postet 10 statusopdateringer på Facebook i løbet af de to dage, hvor der blev holdt landsmøde i Herning. De 10 statusopdateringer fik en gennemsnitlig post engagement rate på 1.9, som det fremgår af grafen herunder. I landsmødeweekenden havde Venstre 32.847 følgere på Facebook.

fb001vlm14

Den opdatering, som skabte det største engagement under Venstres landsmøde havde teksten “Er du enig?” og en grafik med “FOR FREMTIDEN”. Den post, som i øvrigt ses herunder, fik 2.101 likes, blev kommenteret 203 gange og delt 83 gange.

Twitter
Venstre gjorde god brug af Twitter, hvor partiets konto, @VenstreDK, havde 8.649 følgere. Herfra blev der afsendt 54 tweets i løbet af weekenden. Som det ses af søjlediagrammet herunder, var de fordelt med 34 tweets om lørdagen og 20 tweets om søndagen. Heri er ikke medtaget de retweets, som partiet sendte videre.

tw001vlm14

Hashtagget #vlm14 blev brugt 1.333 gange på Twitter fra 1. oktober og frem til og med søndag 5. oktober 2014. Der var ikke overraskende mest trafik om lørdagen, som var landsmødets længste dag. Udviklingen, for dagene op til landsmødet og selve weekenden, bygger på tal fra Overskrift.dk og ses på grafen herunder.

tw002vlm14

En af de ting som sprang i øjnene, var formen på Venstres tweets. I alle de tilfælde, hvor taleren var at finde på Twitter, blev talerens handle brugt, og naturligvis sammen med de to hashtags #vlm14 og #dkpol. I et typisk tweet, som i eksemplet herunder fra et af de ledsagende tweets til Lars Løkke Rasmussens tale, blev kun gav 104 tegn anvendt til at formidle budskabet fra selve talen, mens de resterende 36 tegn blev benyttet til at pege på handlet og de to hashtags (… ”, siger @larsloekke på #vlm14 #dkpol”).

tw003vlm14

Meningen med brugen af de to hashtags er klar nok, idet det var de to kanaler, som partiet ønskede, at ramme. Men når man har benyttet Lars Løkke Rasmussens handle, @larsloekke, er det for det første, fordi det er økonomisk: @larsloekke anvender 11 tegn, mens Lars Løkke Rasmussen når op på 20 tegn.

For det andet kan anvendelsen af @larsloekke bruges til at sende nye og flere følgere hen til hans Twitterkonto. Det er ikke helt uinteressant, da Lars Løkke Rasmussen i det seneste stykke tid, omend begrænset og sporadisk, har anvendt Twitter til at kommentere politik.

Endelig peger det i retning af, at Lars Løkke Rasmussen vil bruge sin Twitterkonto aktivt i den kommende valgkamp. Og det er klogt, for efter Margrethe Vestagers exit fra dansk politik, er Lars Løkke Rasmussen den partileder på Twitter, med 29.603 følgere, der har størst rækkevidde. Den pointe understreges yderligere af, at Lars Løkke Rasmussens umiddelbare modstander i en kommende valgkamp, statsminister Helle Thorning-Schmidt, ikke er på Twitter.

Forholdet mellem partilederne på Twitter fremgår af søjlediagrammet herunder.

tw004vlm14

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *