Velkommen på Twitter @LBarfoed

Dagen igår bød på en lille, men længe imødeset overraskelse, der næsten blev overset i al tumulten om valget: Partiformanden for Det Konservative Folkeparti, Lars Barfoed, er kommet på Twitter med handlet @LBarfoed

Den konservative formand entrerede mediet i stilfærdig, men fin stil. Hans første tweet var en oplagt lykønskning til Bendt Bendtsen, som netop har sikret sig genvalg til Europa-Parlamentet. På den vis markerede Barfoed sig på Twitter med en konservativ valgsejr, og på en og samme tid afsluttede han en succesfuld valgkamp og tog hul på en frisk, på et nyt medie, i en vinderposition. Det er godt timet og elegant.

Men det var også ventet, for Det Konservative Folkeparti har lagt stilen om i år, hvor partiet satser fuldt og helt på de sociale medier. Det kunne man opleve i den netop afsluttede parlamentsvalgkamp, hvor særligt Bendt Bendtsen, Josefine Koefoed Christiansen og Nichlas Vind var blandt de meget aktive og synlige politikere, men de sociale medier er også blevet en integreret del af hverdagen blandt de konservative folketingsmedlemmer. Og de viser både gode takter og stigende aktivitet på både Facebook og Twitter.

Derfor var det også et logisk næste skridt for partiets formand at komme på Twitter.

Men det er også tiltrængt, for Twitter har tidligere været noget en udfordring for Lars Barfoed. I 2011, dengang Barfoed var landets justitsminister, blev han ramt af en falsk konto på Twitter, som gav anledning til en del forvirring, blandt andet fordi han selv linkede til den fra sin Facebookside. Miseren blev ikke mindre af, at konservative politikere, som eksempelvis Brian Mikkelsen, fulgte den falske konto, selv om den udsendte bizarre politiske statements i Twitterspheren.

Problemet blev løst dengang, men nye udfordringer er komme til. Lige nu findes der eksempelvis en falsk konto med handlet @lars_barfoed, som, selvom om den ikke har tweetet noget endnu, følges af en række konservative politikere og organisationer og en række fremtrædende personer og institutioner, f.eks. Europa-Parlamentet i Danmark. De tror sikkert, at der er tale om den ægte Lars Bafoed.

2014barfoedTwitter

Det er hverken Barfoeds eller Det Konservative Folkepartis skyld, men det er alligevel en plet på det digitale renommé.

Men nu, hvor han er kommet på Twitter, kan folk i det mindste følge den rigtige Lars Barfoed.

Medialisering af politik
Netop det forhold, at Lars Barfoed tager ejerskab over sin digitale identitet, er vigtig. Dermed viser han, at han er en moderne politiker, som evner at begå sig i en ny tid. Han viser, med andre ord, at han besidder digitale kompetencer. Og er han dygtig til at bruge mediet, kan han tilmed fremstå både kompetent og social.

Det er væsentlige kommunikative kvaliteter for en politisk leder, og den slags bliver i stigende grad efterspurgt og italesat. Det er ikke længere nok kun at være en dygtig politisk håndværker, som har faglig indsigt i både substans og proces, man skal også vise, at man evner at kommunikere i tale og på skrift. Både i dagspressen, nyhedsmedierne, radio og TV. Og nu, selvfølgelig også på de sociale medier.

På sin vis er det ikke så nyt, at politik i stigende grad bliver medialiseret, og at politikerne dermed må deltage rutinemæssigt og aktivt i nyhedsmedierne for at fremstå som kompetente politikere, men også for at imødekomme den skærpede konkurrence blandt nyhedsmedierne og den accelererende medielogik. Det nye nye, er at feltet af medier er blevet flere og bredere, og samtidig kan de nye medier noget andet end de klassiske nyhedsmedier.

#nypaatwitter
I den sammenhæng er Twitter meget vigtig. Udover at Lars Barfoed vil være i stand til at indgå i den livlige dialog, der foregår på Twitter, og give den konservativ retning, vil han samtidig kunne bruge Twitter til at sætte dagsordenen i nyhedsmedierne. Det sidste bliver i stigende grad væsentligt for politiske ledere, fordi en stor del af de politiske journalister i Danmark bruger Twitter aktivt i deres daglige arbejde. Det er her man hurtigt og med få ord kan formidle sit syn på en politisk sag eller begivenhed.

Lars Barfoed har nu selv grebet muligheden for at breake nyheder på Twitter og få dem sat i hastigt omløb i nyhedsmedierne. Og selvom det ikke er lige nemt at lære Twitterlingoen, med hashtags og begrænsningen på 140 tegn, er det i sidste øjeblik han kommer på, for med afslutningen af Europa-Parlamentsvalget i søndags kommer den til at stå på valgkamp frem til det næste Folketingstingsvalg for den konservative formand.

For selvom den sidste mulige valgdag ligger i september 2015, og dermed kan virke langt væk lige nu, er realiteten, at valgkampen reelt begyndte for længe siden. Og som tingene står nu i det politiske landskab, kan dagsformen være afgørende for, om vi skal til folketingsvalg allerede i år.

Med det in mente har Barfoed kun relativt kort tid til at opbygge en troværdig og solid platform på Twitter, men hvis det lykkes, kan det give ham en fordel i forhold til en del af de andre partiledere, når vi kommer til valgkampens slutspurt.

Partilederne på Twitter
Af de otte partiledere for partier, der lige nu er opstillingsberettiget til det kommende folketingsvalg, finder man kun fem på Twitter. Får Alternativet samlet underskrifter nok inden valget udskrives, vil Uffe Elbæk være den sjette partileder på Twitter.

De fem andre er det Radikale Venstres politisk leder Margrethe Vestager, @vestager, der af mange betragtes som dronningen af Twitter. Man finder også SFs formand Pia Olsen Dyhr, @PiaOlsen, Anders Samuelsen, @anderssamuelsen, som er partileder for Liberal Alliance, og Venstres formand Lars Løkke Rasmussen, @larsloekke.

Men hverken Enhedslistens politiske leder Johanne Schmidt Nielsen eller Dansk Folkepartis formand Kristian Thulesen Dahl er at finde der. Og mest bemærkelsesværdigt er nok, at heller ikke Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt er til stede på Twitter.

Jeg har samlet en liste over partilederne på Twitter, som du kan se her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *