Politiken kan ikke lide Facebook

Grafikken herover er lavet med www.wordle.net, hvor de 150 mest anvendte ord i overskrifterne fra 323 artikler fra Jyllands-Posten, Berlingske og Politiken, er medtaget.

Forleden læste jeg en artikel på politiken.dk. Her kunne man ved afslutningen se henvisninger til tre artikler, der var relateret til den artikel, jeg netop havde læst, og som alle handler om Facebook. De havde det til fælles, at omtalen af Facebook var lidet flatterende.
Det fik mig til at poste et tweet med ordlyden: “Gisp – man kun jo få den tanke, at Politiken slet ikke bryder sig om moderne kommunikationsformer”. Tweetet blev ledsaget af et skærmdump med de tre artikler (link) og var ment som en ironisk og morsom kommentar til, hvad jeg opfattede som et øjebliks vilkårlighed på Politiken.

Alligevel gav oplevelsen anledning til refleksion: Hvad hvis det viste sig, at det slet ikke var vilkårligt, men at Politiken faktisk ikke bryder sig om de nye kommunikationsformer, her repræsenteret ved danskernes foretrukne af slagsen, Facebook?


For at undersøge, hvordan den sociale netværkstjeneste Facebook bliver italesat i nogle af vores fremmeste aviser, gennemgik jeg derfor de trykte udgaver af Jyllands-Posten, Berlingske og Politiken for artikler, der havde Facebook i artikelhovedet, i perioden fra 15. november 2011 og frem til 12. december i år. Det resulterede i 323 artikler. I princippet kunne undersøgelsen fint udvides til at omfatte samtlige artikler i online og trykte medier, men i første omgang synes jeg, at denne søgning er rigelig til at besvare mit spørgsmål.

Deprimerende
Resultatet er mildest talt ikke opløftende. Kigger man på Jyllands-Posten, Berlingske og Politiken samlet, får Facebook en neutral omtale i 8 procent af artiklerne, en positiv i 14 procent, mens den i hele 78 procent af artiklerne er negativ.

Jyllands-Posten er den af aviserne, som er mest positivt stemt over for Facebook. Her får Facebook en neutral omtale i 7 procent af artiklerne, en positiv omtale i 25 procent, mens ’kun’ 68 procent af artiklerne er negative.

Dernæst kommer Berlingske, som giver Facebook en neutral omtale i 12 procent af artiklerne, en positiv i 13 procent, og en negativ omtale i 75 procent af artiklerne.

Til sidst Politiken, hvor omtalen er neutral i 5 procent af artiklerne, positiv i 9 procent, og endelig negativ i 86 procent af artiklerne.

Overvågning, snigende frygt, mobning og paniske forældre
“Sociale medier øger forfølgelse”, lyder en af overskrifterne fra Jyllands-Posten – og den er meget sigende for det portræt, de tre dagblade maler af Facebook. På Berlingske lægges der fra land med overskrifter, som ” Vi bliver dummere af Facebook” og ” Facebook sniger sig ind overalt i dit liv”.

Imens er Politiken bekymret for børnene, deres forældre, studerende, og så sandelig også for de ældre. Avisen har overskrifter som ” Facebook, chat og film spolerer timerne i gymnasiet”, ” Forældre udstiller deres børn på Facebook”, ” Stop nu dit barns mobning på nettet” og ” Erfaringer: De gamle udleverer også sig selv”.

Nogle gange bliver det en næsten ufrivilligt komisk, når Politiken samme dag har overskrifter som disse fra 18. maj 2012: ”Mark Zuckerberg afslører målet med Facebook: Al magt til folket” og ”I dag sætter Facebook sin folkelighed til salg”.

Jeg kunne blive ved med at liste eksempler på den negative vinkel, som aviserne har på Facebook. Og fair nok. Jeg forventer ikke at få en digital Turen går til Facebook fra Politiken, og heller ikke fra Berlingske eller Jyllands-Posten. Men en mere afbalanceret journalistisk tilgang, det kunne jeg godt ønske mig.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *