Lyspunkter i kedsommelig valgkamp

Valgkampen til parlamentsvalget 25. maj 2014 har i den forløbne uge ikke budt på de store overraskelser på de sociale medier. Tværtimod har den været en smule halvkedelig og noget af en forudsigelig affære, hvor det mest ‘spektakulære’ har været nogle kandidaters palaver om mulige udeladelsessynder.

En række forhold fra valgkampen tiltrækker sig yderligere opmærksomhed. Det første er, at Venstre er ved at hale ind på Dansk Folkeparti, når det drejer sig om at vinde nye følgere. Efter hvad der har lignet en intensiv annoncering, er Venstre nu kun 333 følgere efter Dansk Folkeparti. Venstres kandidater har således hentet hele 2.847 nye følgere inden for den seneste uges tid.

I den afdeling er det også værd at bemærke, at Det Konservative Folkeparti ser ud til at have fået luft under vingerne på Facebook. Partiet har fået hele 2.300 nye følgere, og det er en ret flot tilslutning, valgkampen taget i betragtning.

Som det fremgår af grafen herunder, viser både Venstre og Det Konservative Folkeparti fin vækst.

Over grænsen, når det gælder!
Det andet forhold, der har trukket opmærksomhed i løbet af ugen, er Nichlas Vinds valgsang, som har den sigende titel Over grænsen, når det gælder! I sig selv er en valgsang ikke en nyskabelse, men indtil videre er Vind den eneste, som er gået den vej i denne valgkamp.

Og i skrivende stund er sangen blevet hørt næsten 1.900 gange via Soundcloud, så han når ud til et publikum. Om publikum kan lide, hvad de hører, er en anden sag. I hvert fald har sangen fået Allan Norré Pedersen fra SF til at afgive det valgløfte, at han ikke vil lave en valgsang. Det kan nu være, at han skifter mening, når Nichlas Vind har fået færdiggjort videoen og får endnu mere trafik.

Melchiors lille genistreg
Det tredje forhold fra den forløbne uge, som er værd at lægge mærke til, er Karen Melchiors brug af forskellige tjenester til at sprede budskabet om hendes kandidatur. Tidligere har hun været i vælten med Thunderclap, men denne gang benytter hun kombinationen Amazon og Twitter til at drive trafik i valgkampen.

Metoden er enkel nok: På Amazon har Melchior eksempelvis skrevet en række små kommentarer til George Soros bog, The Tragedy of the European Union: Disintegration or Revival?, hvor hun bl. a. har tagget kommentarerne med #ep14dk og #ep14. Amazon linker til gengæld tilbage til hende. Efterfølgende har hun oven i købet sendt nogle af sine kommentarer i omløb på Twitter, hvilket skaber ekstra opmærksomhed.

Hvor mange vælgere, det vil flytte i sidste ende, er umuligt at sige noget om. I sidste ende kommer det nok an på, hvor struktureret og gennemført en aktion, der er tale om. Og omfanget. Der kommer formodentlig ikke mange til via Amazon, men hvis metoden (gen)bruges på tværs af en lang række medier, kan det være en god måde at drive trafik. Allerede nu er det tydeligt, at det hjælper hende til at bygge relationer. Samtidig får man fornemmelsen af, at hun er her, der og alle vegne, hvor der snakkes om EU. Og det er smart.