Dansk Folkeparti er kommet på Facebook

Det burde være Breaking News, for efter at have modstået Facebooks fristelser i årevis, kom Dansk Folkeparti på Facebook tirsdag 9. oktober 2012.

Skiftet er interessant, da partiet som det eneste af Folketingets partier havde fravalgt Facebook, som en del af deres kommunikationsplatform. Partiets pressechef Søren Søndergaard konstaterede i 2010, at det “måske er håbløst umoderne, men vi tror ikke, at næste valg vindes på Facebook”.

Samtidig er det anden gang indenfor få uger, at der sker større ændringer for Dansk Folkeparti på de sociale medier. Det er ikke mange dage siden, at den nykårede partileder, Kristian Thulesen Dahl, tog springet ud i Facebook.

En naturlig udvikling
Selvom det udefra kan se ud som etableringen af en ny i kommunikationsstrategi, er trækket i følge Dansk Folkeparti snarere et led i en naturlig udvikling, der også følger af den udvikling som Facebook selv undergår.

Samtidig skal den nye Facebookside ses i lyset af, at partiet har bemærket, at de sociale medier fylder mere i de traditionelle mediers dækning af politiske begivenheder.

Dansk Folkeparti udelukker ikke, at partiet i fremtiden vil blive aktive på andre sociale medier, men der er ikke nogle aktuelle planer om en udvidelse.

Den nye Facebookside får samtidig konsekvenser for Dansk Folkepartis uofficielle Facebookgruppe, som nedlægges.

Her finder du Dansk Folkeparti på Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *