Big Bang #Fail

Uge 9 blev en travl uge i dansk politik. Søndag var regeringspartiernes folketingsmedlemmer samlet på Marienborg, og mandag præsenterede beskæftigelsesminister Mette Frederiksen så den nye kontanthjælpsreform. Tirsdag var det tid til præsentation af regeringens store konkurrenceevnepakke, Vækstplan DK. Og fredag lancerede regeringen endelig Togfonden, som ifølge planen skal forbedre Danmarks infrastruktur og elektrificere togdriften.

Ugen var med andre ord udset til at være det tidspunkt, hvor regeringen fremlagde en række større politiske? reformer ud over SU-reformen, der blev fremlagt i forrige uge. Samlet set er initiativerne blevet kaldt for et reform Big Bang, som ifølge nogle betragtere skulle bringe regeringen i offensiven.

Men kommunikationen af offensiven gik helt galt. I hvert fald på internettet og de sociale medier. Her tænker jeg ikke på, at brugen af erhvervsskattelettelser som et vækstpolitisk tiltag blev lækket før Mette Frederiksens lancering af kontanthjælpsreformen, så det fremsto,d som om regeringen ville tage fra de fattige og give til de rige. Jeg tænker heller ikke på det faktum, at SFs formand Annette Vilhelmsen, som trods alt er Erhvervs- og vækstminister, ikke var til stede ved fremlæggelsen af Vækstplan DK. Det er der formentlig nogle politiske årsager til.

Det er mere basalt end det: Når man navngiver reformer og planer, som Vækstplan DK og Togfonden DK, så er det mindste man kunne sørge for, at man på forhånd havde sikret sig domænenavnene. Og i bedste fald brugte dem til at præsentere planerne. Men det gjorde regeringen ikke. Konkurrenceevnepakken der nydeligt er blevet navngivet Vækstplan DK burde således ligge på vækstplan.dk. Men det gør den ikke. Tjekker man hos DK Hostmaster kan man se, at vækstplan.dk blev oprettet hos dem 1. februar 2007 af en Johannes Grane Larsen i Hedensted, men uden tilsyneladende nogensinde at være blevet anvendt til noget. Og ok, så var domænet snuppet for seks år siden. Men domænet, som passer sammen med Togfonden DK, togfonden.dk, blev oprettet hos DK Hostmaster 1. marts 2013 af en Klaus Jørgensen fra Vanløse. Altså samme dag, som planen blev præsenteret. Og nu kommer man så ind på en simpel hjemmeside på domænet, der fortæller, hvor mange penge der kunne være i Togfonden.dk, hvis den var blevet sat i værk med det samme. Og for at gøre spotten endnu større, så kommer Togfonden.dk op som det første resultat, når man søger på Google. Den ligger altså højere end Skatteministeriets og Transportministeriets respektive pressemeddelelser om den milliardtunge Togfonden DK. Tænk sig, at skulle lægge ryg til hån og latterliggørelse, fordi man ikke har brugt 36 kr. plus moms og fem minutter på at sikre sig et domænenavn.

Facebook: Enhedslisten største kritiker af vækstplanen
På Facebook gik det ikke meget bedre. Vækstplan DK blev omtalt 137 gange af folketingsmedlemmerne, hvilket gjorde planen til det meste omtalte emne i uge 9. Men omtalen kom ikke primært fra regeringspartiernes folketingsmedlemmer. De svingede sig op til 61 statusopdateringer om emnet, hvilket er lig med 44,5 procent af den omtale, som folketingsmedlemmerne havde om emnet. Og de brugte ikke planen, som en anledning til at sætte en positiv dagsorden på Facebook, der kunne skabe momentum for regeringen. Formen var typisk visionsløs og defensiv.

Men der er faktisk en lille lektie, som man med fordel kan lære af til næste gang, man skal lancere et nyt regeringsudspil: Når man bringer en plan til torvs, så er det en god idé at ledsage den med 5 til 10 linjer om, hvorfor det er en god plan. Et link til en obskur ministeriel side eller tilsvarende partipressemeddelelse er for blodfattigt. Det var mine kommentarer om det visionsløse. Og det leder mig direkte til det defensive: For når man ikke kommer med en god udlægning af teksten, så sker der det, at folk stiller spørgsmål og brokker sig, og så bliver der i bedste fald rykket ud med forklaringer. I værste fald bliver svaret til ens followers: “Synes nu du skal læse planen”. Det holder ikke.

Oppositionen – og her tæller jeg nu Enhedslisten med – postede 76 statusopdateringer om Vækstplan DK. En del var som forventet rettet mod planens substans, men en lang række statusopdateringer var ren metakommunikation. Venstres folketingsmedlemmer leverede en del, men i særdeleshed Per Clausens syrlige kampagne rettet mod Mette Frederiksen, under credoet ”Glemmer du – så husker jeg”, var en opvisning i brugen af sociale medier til negativt ladede beskeder. I det hele taget var den samlede andel af negative statusopdateringer på 21.5 procent, svarende til 137 statusopdateringer. Det bemærkelsesværdige – og måske bekymrende for regeringen – var, at størstedelen af kritikken kom fra Enhedslistens folketingsmedlemmer, hvor hele 66,7 procent af deres statusopdateringer var negative og rettet mod i særdeleshed regeringen og navngivne ministre. Liberal Alliance havde tilsvarende kun 52,4 procents negative statusopdateringer, mens Venstre på tredjepladsen begrænsede sig til 29.4 procent.

Selvom Statsminister Helle Thorning-Schmidt benyttede lejligheden til at komme med en af sine sjældne statusopdateringer på Facebook, formåede hun ikke at svinge sig højre op end til en konstatering af, at Vækstplan DK var blevet fremlagt for at sikre stærke virksomheder og flere private arbejdspladser. Der blev ikke brugt tid på en dybere analyse af situationen eller en præsentation af rationalet for, hvorfor det er en god vision for Danmark. Og der gik da heller ikke mindre end 50 sekunder, fra hun havde postede sin statusopdatering, til det først krav om hendes afgang kom med en ydmyg kommentar på hendes væg: gå af.

Hvad snakker de om
Kigger man på listen over de meste omtalte emner i uge 9, så var det ikke overraskende regeringens reformudspil, som var omdrejningspunktet, men som det ses var der andre ting på dagsordenen.

Vækstplan DK
Vækstplan DK blev det mest omtalte emne med hele 137 statusopdateringer. Venstres folketingsmedlemmer var mest aktive med 45 statusopdateringer om planen.

Personlige spørgsmål
De personlige spørgsmål i uge 9 kom ind på andenpladsen, men uden at have ret meget andet tilfælles, end at det drejede sig om personlige spørgsmål uden megen politisk substans.

Togfonden dk er på sin vis ugens overraskelse, da den kommer ind på en tredjeplads. Forslaget blev lanceret fredag, men det nåede alligevel at få hele 51 statusopdateringer med på vejen. Socialdemokraterne stod for de fleste med 20 statusopdateringer om emnet.

Diverse
Samlekategorien diverse kom ind på en fjerdeplads med 36 statusopdateringer. En væsentlig del af statusopdateringerne i den kategori handler i denne uge om meningsmålinger; en del viderebringer bare ukommenteret resultatet, mens andre ler eller græder.

Kontanthjælpsreform
På femtepladsen kom kontanthjælpsreformen, som blev spillet ud mandag. Jeg havde regnet med den ville have vokset sig større i løbet af ugen, da udspillet i høj grad er blevet brugt til at skabe diskussion om regeringens duelighed og særdeleshed om Mette Frederiksens gamle citater, som var uheldige for hende, men godt skyts for andre. Men Vækstplan DK fyldte det meste frem til sidst på ugen, hvor togfond DK blev lanceret.

636 statusopdateringer i uge 9

I uge 9 blev der foretaget 636 statusopdateringer af de folketingsmedlemmer, som er på Facebook, hvilket er en stigning på 22,5 procent i forhold til ugen før.

Venstres folketingsmedlemmer samlet foretog 195 opdateringer, mens Socialdemokraterne publicerede 144 statusopdateringer. Der er et spring til Det Radikale Venstre på tredjepladsen, som samlet set foretog 86 statusopdateringer.

Det Konservative Folkeparti er igen ugens bundskraber, men det blev trods alt til hele 17 konservative statusopdateringer. Og det er ikke langt fra Liberal Alliance, som kun præsterede 21 statusopdateringer i uge 9.

Hyllesteds tabeller*
I uge 9 var det Enhedslistens folketingsmedlemmer, som var mest aktive. Dansk Folkepartis folketingsmedlemmer holder andenpladsen, men også kun lige, foran Det Radikale Venstre.

Ugens overraskelse er nok, at det ikke er Det Konservative Folkepartis folketingsmedlemmer, som var mindst aktive. Det var derimod Liberal Alliances folketingsmedlemmer, med en lille margin til SFerne.

Som noget nyt har jeg tilføjet et gennemsnit på grafen, hvor det vises, som den sorte stiplede linie. I denne uge var gennemsnittet på 4 statusopdateringer pr. medlem.

Hyllesteds lille tabel for uge 9:
Liberal Alliance: 2,3
Det Konservative Folkeparti: 2,4
Socialistisk Folkeparti: 2,5
Socialdemokraterne: 3,3
Venstre: 4,5
Det Radikale Venstre: 5,1
Dansk Folkeparti: 5,2
Enhedslisten: 6,3

Nye followers
Folketingsmedlemmerne fik 4.557 nye followers på Facebook i uge 9. Og igen var det Enhedslistens folketingsmedlemmer, som var bedst til at samle nye followers. De fik samlet 1.244 nye i løbet af ugen. Men der var andre, som kunne være med. Dansk Folkeparti fik 1.130 nye followers, mens Venstres folketingsmedlemmer fik 1.005 nye followers.

Som det ses af grafen, som i denne uge viser hver uges tilvækst af followers siden årsskiftet, har netop de tre partier oplevet en stigende tilstrømning af followers de seneste par uge. En bemærkelsesværdig krølle på historien om SF er, at imens folketingsmedlemmerne samlet fik 171 nye followers i uge 8, så gik langt de fleste, 102 styks, til Özlem Cekic.

Det er stadig SF og Dansk Folkeparti, som har fået samlet flest followers i denne Folketingssamling.

I alt har partierne fået 90.326 nye followers i denne Folketingssamling. Herunder kan du se fordelingen:
Dansk Folkeparti: 20.342
Det Konservative Folkeparti: 1.708
Det Radikale Venstre: 7.095
Enhedslisten: 8.042
Liberal Alliance: 8.034
SF: 28.694
Socialdemokraterne: 8.333
Venstre: 8.078

Folketingsmedlemmernes samlede antal followers er 1. marts 2013 steget til 1.042.220. Socialdemokraterne har stadig flest, efterfulgt af Venstre og SF.

Den samlede fordeling efter 1. marts 2013 ser således ud:
Dansk Folkeparti: 52.351
Det Konservative Folkeparti: 29.816
Det Radikale Venstre: 95.182
Enhedslisten: 109.345
Liberal Alliance: 38.170
SF: 173.349
Socialdemokraterne: 313.019
Venstre: 230.988

*Med Hyllesteds tabeller beregnes aktivitetsniveauet i forholdet mellem antallet af statusopdateringer relativt til antallet folketingsmedlemmer. Hyllesteds lille tabel viser aktivitetsniveauet for en uges statusopdateringer, mens Hyllesteds store tabel beskriver et partis folketingsmedlemmers aktivitetsniveau fra uge til uge og den kan ses på udtrykt på grafen.

Hyllesteds tabeller bygger på en ret enkel metode, som er foreslået af Kasper Hyllested, twitter.com/kasperhyllested. Man tager antallet af statusopdateringer relativt til antal personer/mandater for at givet et retvisende billede.

Fordeler man eksempelvis Socialdemokraternes 43 folketingsmedlemmer, så poster denne gruppe 124 statusopdateringer i denne uge, hvilket giver en fordeling på 2,9 statusopdatering per medlem.

Hver uge samler jeg nogle af de tal og historier, som præger folketingsmedlemmernes gøren og laden på Facebook. Tallene indsamles typisk fredag. Og efterhånden som de bearbejdes henover weekenden, vil jeg poste dem på min Facebookside, www.facebook.com/troelsrunge og på min Google+ konto, www.gplus.to/troelsrunge. Du kan også følge med på Twitter, hvor jeg er @runello. Mandag eller tirsdag lægger jeg så en opsamling her på bloggen. Er der noget, som du synes jeg skal tage med, så send en mail til tsr@axiome.dk