Valgkamp ved enhver given anledning?

Den daglige graf. I går kiggede jeg Helle Thorning-Schmidts seneste statusopdateringer på Facebook igennem, og da slog det mig, at de faldt med en større frekvens end det normalt sker på statsministerens Facebookside. Siden nytår har hun således postet en statusopdatering hver anden dag. Det kan være en enlig svale, men det kan også være en stille optakt til valgkamp på Facebook.

For helt ærligt, så lyder en statusopdatering hver anden dag ikke af meget, men set i forhold til, at statsministeren i 2014 postede 1,3 statusopdatering i snit om ugen og sjældent nåede over 2 på en uge, er det bemærkelsesværdigt. Derfor har jeg kigget en anelse tættere på Thorning-Schmidts mønster for statusopdateringer for perioden fra uge 40 i 2013 til uge 2 i 2015. Når jeg har valgt denne periode er det fordi det gør det muligt, at have et særligt fokus på valgdagene i 2013 og 2014. Fordelingen og antallet af statusopdateringer i perioden ses herunder.

Når man ser på perioden som sådan fremgår det, at statsministeren typisk er inaktiv eller poster mellem 1 og 2 statusopdateringer. Af de 66 uger som indgår i perioden var hun således inaktiv på Facebook 19 uger, postede 1 statusopdateringer i 20 af ugerne og 2 i 16 af ugerne. I 7 af ugerne nåede hun op på 3 statusopdatering, mens hun kun i 4 af ugerne nåede op på 4 statusopdateringer eller mere. Se søjlediagrammet herunder for fordelingen.

De 4 uger med mange statusopdateringer falder i forbindelse med henholdsvis kommunal- og regionsrådsvalgene 19. november 2013 og 1. maj plus Europa-Parlamentsvalget 25. maj 2014. To af de uger, hvor hun poster 3 statusopdateringer sker ligeledes i forbindelse med de to valgdage.

I forbindelse med valgene i 2013 postede statsministeren hele 40 statusopdateringer, fordelt med først 3, så 15 og endelige 22 statusopdateringer i ugen op til valgdagen. Fordeling og antal ses herover.

Ved Europa-Parlamentsvalget i 2014 er billedet et lidt andet, og det mudres af1. maj som lå kort tid før valgdagen. Her postede statsministeren kun 14 statusopdateringer op til valget, fordeling og antal ses herover. Det er flere end normalt, men langt fra valgkampen i efteråret 2013.

Samlet set postede statsministeren 119 statusopdateringer i perioden, men hele 54, hvilket svarer til 45 procent, af dem falder i forbindelse med valgkampe. De resterende 65, hvilket svarer til 55 procent, sker udenfor valgkampe. Fordeling fremgår af lagkagediagrammet.

Statsministerens øgede frekvens kan bare være udtryk for en unormalt højt aktivitetsniveau, foranlediget af de mange særlige omstændigheder, så som Socialdemokratiets nye kampagne #DetDanmarkDuKender, statsministerens besøg i Bilka Ishøj, terror mod Charlie Hebdo i Paris eller gårsdagens uddeling af Cavlingprisen, men en øget frekvens kan også være et signal om, at Helle Thorning-Schmidt fra nu af vil bruge enhver given anledning til, at gøre sig selv synlig og føre valgkamp på Facebook.

Det er på høje tide, hvis statsministeren vil have gavn af Facebook. Og det uanset, hvornår hun udskriver valget.