Fra egne rækker

Så er der tegn, tal og grafer fra valgkampen, og i denne omgang har jeg fokus på Enhedslistens kandidater på Facebook 4. januar 2015. Selvom meningsmålingerne jævnligt spår Enhedslisten et godt valg i 2015, ligner partiet ikke en alvorlig udfordring på Facebook. Her er partiet præget af fravær og inaktivitet blandt kandidaterne, men samtidig er det også i partiets egne rækker, at man kan skimte en vej ud af stilstanden.

Det er lykkedes mig, at finde 88 kandidater fra Enhedslisten, som stiller til det kommende folketingsvalg, men det er langt fra alle der er på Facebook. Det er endnu ikke lykkedes mig, at finde 15 af Enhedslistens kandidater på Facebook, men måske dukker de op i løbet af valgkampen. Det peger dog samtidig i retning, at aktivitet på Facebook kan blive et selvstændigt problem for partiets digitale valgkamp. Det er kun 58 procent af Enhedslistens kandidater, som har været aktive på Facebook, 25 procent har været inaktive. Og så er der de 15 procent, som ikke er på Facebook.

Af de 73 kandidater, som jeg har fundet på Facebook, er der en gruppe på 35 kandidater, som har under 500 følgere. Det er ikke mange, men en ting som overrasker en lille smule er, er at disse kandidater ikke er særligt aktive.

Den næststørste gruppe er kandidater som har mellem 500 til 1.000 følgere på Facebook. De er kun en anelse mere aktive end den største gruppe. Den næstsidste gruppe, som har fra 1.000 til 2.000 følgere, udgøres af 11 kandidater. Og endelig er der den sidste gruppe, som har over 2.000 følgere. Den består af kun 10 kandidater fra Enhedslisten.

Kigger man på den procentvise fordeling, er det kun de 21 kandidater, eller tilsammen 24 procent, der har over 1.000 følgere, som kommer til at spille en rolle på Facebook i valgkampen. Og de 59procent, som ikke er i stand til at komme op i antal af følgere, får ingen eller marginal betydning. Og det lover ikke godt for Enhedslistens digitale valgkamp, med mindre de finder en vej ud af den lave tilslutning og inaktivitet. Fordelingen i antal se på søjlediagrammet og den procentvise fordeling i lagkagediagrammet.

På toptilisten over Enhedslistens kandidater på Facebook med flest følgere 4. januar 2015 finder man en lang række velkendte navne, hvoraf de fleste er folketingsmedlemmer i dag. Undtagelsen er Søren Bo Søndergaard, som har siddet i Folketinget og som stoppede som medlem af Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU i februar 2014, Pelle Dragsted, som har fungeret som talsmand og rådgiver for folketingsgruppen, samt Tobias Clausen, som var kandidat ved Europa-Parlamentetsvalget for Folkebevægelsen mod EU 25. maj 2014.

Det mest overraskende er nok, hvor stor forskel der er på top og bund i Enhedslisten. Det ses også på denne toptiliste, hvor Johanne Schmidt-Nielsen med 100.395 følgere er langt foran de andre kandidater. Nærmeste kandidat er Søren Bo Søndergaard med 19.116 følgere, mens den sidste indenfor toptilisten, Tobias Clausen, har 2.134 følgere.

På toptilisten over de af Enhedslistens kandidater på Facebook, som har været bedst til få nye følgere, finder man stort set de samme personer, som på topti over dem med flest følgere, bortset fra, at Tobias Clausen ikke er på den liste. Det er til gengæld Helle Osther Friedrichsen, der opstillet som nummer 2 for Enhedslisten i Nordsjællands Storkreds.

Hun er bemærkelsesværdig af flere grunde, hun er fx. ikke folketingsmedlem, hun har kun 368 følgere, men hun gør noget unikt: Hun er aktiv og annoncerer for sin Facebookside. Og det kan være lige præcis det, som de andre kandidater kan lære noget af i Enhedslisten, hvis de ønsker at Facebook skal gøre en forskel for dem i valgkampen. For de mange kandidater med få følgere kan blive et problem for partiets valgkamp på Facebook.

Helle Osther Friedrichsens annonce er fra 31. december 2014, hvor hun havde 324 følgere. Hun er i dag på 370 følgere og du finder hende på Facebook