Facebook killer

Facebook og Twitter er blevet ophøjet til ”uundgåelige medier” på journalisten.dk, hvor man citerer fra en artikel, der tager sig udgangspunkt i en undersøgelse fra The Nielsen Company. Her kan man læse, at tre ud af fire internetbrugere har besøgt et socialt medie eller blog i den forløbne måned.  Og har i den forbindelse brugt over seks timer på den type besøg. Samtidig viser undersøgelsen, at man blandt de største brands i verden nu finder tre sociale medier: Facebook, Wikipedia og YouTube.

Det fik Charles Buchwalter, der er formand og chief executive hos Nielsen Online Japan til at konstatere, at “Social media is having a larger and larger influence on purchasing decisions”.

Til det tilføjede Megan Clarken, der er direktør i Nielsen’s online business i Asien, at “businesses can no longer afford to simply observe the social media phenomenon, they need to embrace it.” (“Facebook, Twitter ‘powerful business tools'”, 30. juni 2010, http://news.yahoo.com/s/afp/20100630/tc_afp/asiatechnologyinternetsocialbusiness   Via “Facebook og Twitter er nu uundgåelige medier”, 1. juli 2010, http://journalisten.dk/facebook-og-twitter-er-nu-uundgaelige-medier)

Facebook killer
Alt i mens den historie så gik sin gang rundt i verden, har man i den seneste uges til kunne læse en del skriverier om, at Google skulle være klar med en såkaldt ”Facebook-killer”. Det giver selvfølgelig fint mening med Nielsens tal i mente, at Google vil forsøge at tage markedsandele fra Facebook. Men det går tilsyneladende også den anden vej.

Ifølge en artikel på Comon af Kasper Villum Jensen, kunne man bl.a. læse, at ”Google og Facebook kan for alvor være på vej til at krydse klinger. For hvis vedvarende rygter er sande, så har de to firmaer reelle ønsker om at gnave markedsandele fra hinanden.
Facebook har langsomt sneget sig ind på Googles hjemmebane. Altså søgninger.” (“Facebook går i krig mod Google”, 30. juni 2010, http://www.comon.dk/nyheder/Facebook-gar-i-krig-mod-Google-1.364080.html)

I følge Adrian Trige Akhtar, fra Gear (Comon), kunne man læse at dræberapplikationen skulle hedde Google Me og at rygte stammer fra et tweet fra grundlæggeren af Digg, Kevin Rose. (“Google på vej med Facebook-konkurrent”, 1. juli. 2010, http://gear.comon.dk/nyheder/Google-pa-vej-med-Facebook-konkurrent-1.364083.html)

På T3 kan man til gengæld læse, at TechCrunch har rygtet fra Adam D’Angelo, der har været Chief Technical Officer hos Facebook (“Googles Facebook-konkurrent”, 1. juli 2010, http://www.t3.dk/googles_facebook_konkurrent).

Stort set samme historie kan man læse hos Alexia Tsotsis (“Is Google About to Launch a Facebook Killer? Kevin Rose Says So.”, 26. juni 2010″, http://blogs.sfweekly.com/thesnitch/2010/06/here_we_go_again.php), der dog forholder sig en anelse mere skeptisk, Google tidligere fejlslagne forsøg taget i betragtning. Men han må også senere se, at historien bliver bekræftet af Adam D’Angelo og at projektet formentlig er ægte nok. (“‘Google Me’ Is Real, Will Launch in 2010”, 29. juni 2010, http://blogs.sfweekly.com/thesnitch/2010/06/google_me.php)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *