Det er næsten som juleaften … næsten

Der er interessante tal at hente i årets rapport fra DR Medieforskning om medieudviklingen i Danmark. Eksempelvis viser rapporten, at fjernsynet (stadig) var det største medie i valgkampen, men at nettet inkl. sociale medier var størst blandt de unge. Altså dem fra 18 til 29 år.

Rapporten er imidlertid ikke problemfri, hvilket bl. a. ses i opgørelsen af danskernes brug af sociale medier. Her skriver DR Medieforskning ekesempelvis at 62% af danskerne dagligt anvendte Facebook i 2015. Det svarer cirka til 2.613.742 danskere, hvilket lyder af mange, men når man samtidig ved at Facebook opgør danskerne på Facebook til et sted mellem 3 og 3,5 mio aktive brugere, så skurre tallet lidt i ørene. Forskellen er et eller andet sted mellem 400.000 og små 900.000 brugere. Det er immervæk en sjat, og gade vide om Facebook tager så meget fejl af egne tal?

Anyways, rapporten er spændende, så længe man læser den med de kritiske briller på. Du finder rapporten her.