Danskernes brug af nyhedsmedier 2016

Vi vil ikke have skræddersyet nyheder på Facebook. Og vi er heller ikke glade for tanken om, at sociale mediers algoritmer fjerner synspunkter, der kan udfordre vores egne. Det er et par af de resultater, som man læse i undersøgelsen Danskernes brug af nyhedsmedier 2016, der udkom 23. februar 2017.

Et tredje eksempel på et resultat, som jeg synes er interessant, er at danskerne i ”stadigt stigende grad [får] nyheder fra sociale medier (56 pct.), men det er stadig tv-nyheder, der bruges af flest (73 pct.)”. Det dækker imidlertid over et stort aldersmæssigt gab, for blandt de 18-24 årige har sociale medier (66 pct.) overhalet tv-nyheder (52 pct.) som det nyhedsmedie, som flest har brugt.

Det burde give panderynken i redaktionslokalerne, men også være anledning til grundige overvejelser blandt fx partierne om, hvordan man både når de unge og de ældre og får dem engageret i samfundsdebatten.

Det er Kim Schrøder, Mark Blach-Ørsten og Rasmus Burkal, fra Center for Nyhedsforskning ved Roskilde Universitet, der står bag udgivelsen, der er udarbejdet i samarbejde med The Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford University.

Resultaterne af den danske undersøgelse indgår også den internationale undersøgelse, Digital Newsreport, der findes på www.digitalnewsreport.org

Her kan du hente Danskernes brug af nyhedsmedier 2016