Dansk Folkeparti i front på Facebook ved #ep14dk

Tal fra valgkampen på Facebook & Twitter.

Der er nu mindre end to måneder til der afholdes Europa-Parlamentsvalg i Danmark. Og på trods af, at Liberal Alliance stadig mangler at præsentere alle deres kandidater til valget, der afholdes 25. maj 2014, så er feltet af håbefulde kandidater ved at stabilisere sig. Det samme kan man efterhånden sige om udviklingen på de sociale medier, hvor der begynder at tegne sig et klart mønster af retningen, her hvor valgkampen snart bevæger sig ind i den sidste afgørende fase.

Blandt de førende partier på Facebook har tre etableret sig, som de partier der tiltrækker flest følgere. Det er Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Venstre. Den største overraskelse er, at Danske Folkeparti i den forgangne uge overhalede Socialdemokraterne og Venstre i antallet af følgere på Facebook.

På Twitter overgås Dansk Folkepartis kandidater kun af kandidaterne fra det Radikale Venstre. Men også her viser i sær Morten Messerschmidt gode takter, som hvis de varer ved, vil betyder at Dansk Folkeparti vil blive størst på Twitter i løbet af et par uger.

SF og Det Konservative Folkeparti hænger stadig på i valgkampen på Facebook, mens Folkebevægelsen mod EU, det Radikale Venstre og Liberal Alliance nok skal overveje deres kampagnestrategier på de sociale medier en ekstra gang. Og for Liberal Alliance vil det nok være smart, at melde ud, hvilke andre kandidater partiet stiller med. Bare inden valgkampen på de sociale medier er overstået.

Messerschmidt
At det forholder sig således, er der mange grunde til. Venstre har ikke haft let ved at finde en spidskandidat, mens Socialdemokraternes spidskandidat, Jeppe Kofod, kæmper med at være synlig på de sociale medier, samtidig med, at den socialdemokratiske kampagne skæmmes af indenrigspolitisk mudder.

Men samtidig er det helt tydeligt, at Dansk Folkepartis spidskandidat Morten Messerschmidt i øjeblikket fører en formidabel kampagne på de sociale medier. Han er suverænt den kandidat som har flest følgere på Facebook, hvor han nærmer sig de 30.000. Den kandidat, som kommer tættest på, er Venstres Morten Løkkegaard, som har 10.906 følgere. På Twitter er billedet næsten det samme, hvor Messerschmidt tegner sig stort set for alle Dansk Folkepartis 9.632 følgere.

Hans kampagne har en særdeles effektiv integration af video, både i form af de EU aktuelle nyheder og ”70 dage med fråds”-kampagnen. Men selvom kampagnen er fleksibel, så er den smidig nok til at kunne tilpasses den aktuelle dagsorden, både i forhold til udviklingen i EU og i forhold til den nationale danske diskussion.

Og skal man endelig lede efter en akilleshæl i Dansk Folkepartis kampagne, så er det næppe hos Morten Messerschmidt man skal finde den. Jeg ville nok mene, at det er hos de andre ni kandidater, at man skal kigge efter fejl, mangler eller udsagn, der kan skade kampagnen.

Aktuelle tal fra valgkampen på Facebook & Twitter
Med knap 8 uger igen er her en kort status på valgkampen på de sociale medier. For tiden er kender vi til 92 kandidater, som fordeler sig på 8 opstillingslister. Af disse 92 kandidater er det lykkedes, at finde 83 på Facebook og 46 på Twitter.

Figur 1 viser det samlede antal kandidater (92) og deres brug af henholdsvis Facebook (83) og Twitter (46).

20140326ep14dk002
Figur 2 viser det samlede antal kandidater og deres brug af Facebook og Twitter, fordelt efter parti.

20140326ep14dk003
Figur 3 viser andel af kandidater på Facebook i procent.

20140326ep14dk004
Figur 4 viser udviklingen i det samlede antal af følgere på Facebook fra 25. november 2013 til og med 26. marts 2014.

20140326ep14dk005
Figur 5 viser udviklingen i antallet af følgere på Facebook fordelt på parti fra 25. november 2013 til og med 26. marts 2014.

20140326ep14dk006
Figur 6 viser den aktuelle fordeling af følgere på Facebook per 26. marts 2014.

20140326ep14dk007
Figur 7 viser andel af kandidater på Twitter i procent 26. marts 2014.

20140326ep14dk008
Figur 8 viser udviklingen i antallet af følgere på Twitter fordelt på parti fra 18. december 2013, frem til og med 26. marts 2014.

På Facebook har kandidaterne tiltrukket 3.219 nye følgere i uge 12, hvilket fremgår af grafen på figur 4, hvilket betyder, at kandidaterne har samlet 148.673 følgere i alt.

På Twitter har kandidaterne tiltrukket 1.482 nye følgere siden uge 11. Udviklingen ses på søjlediagrammet i figur 8. Det betyder, at kandidaterne nu følges på Twitter af 41.762 i alt.

De seneste tal er indsamlet 26. marts 2014.

Du kan finde kandidaterne på Facebook og Twitter her.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *